• Voor 20.00u besteld, morgen geleverd*
  • Snelle levering op uw werkplek
  • Klantenservice

Laadpaal per 2020 verplicht voor bedrijven

Wist u dat het vanaf 2020 verplicht is voor o.a. utiliteitsgebouwen en bedrijven om minimaal één laadpaal op het parkeerterrein te installeren? Daarnaast moet er voor één op de vijf parkeerplaatsen lege buizen worden geplaatst voor nieuwe laadplaatsen in de toekomst.  

De nieuwe richtlijn is besloten door het Europees Parlement met als doel om elektrisch rijden nog meer te stimuleren. Door de goedkeuring van het pakket ‘Schone energie voor alle Europeanen’ moeten utiliteitsgebouwen, bedrijventerreinen, kantoren en woningen die nieuw gebouwd worden óf ingrijpend worden gerenoveerd, per 2020 voldoen aan deze nieuwe bepaling. 

Wat betekent deze laadpaalverplichting voor u?

Bent u van plan om uw gebouw of terrein te renoveren? Dan is het dus verplicht om minimaal één laadpaal te installeren én alvast buizen te plaatsen voor eventueel nieuwe laadpalen. Het is belangrijk dat u nadenkt over bepaalde zaken, zoals het type laadpaal dat u gaat installeren.

Welke laadpaal past bij uw parkeerplaats?

Bij een gewone laadpaal duurt het enkele uren tot wel een hele dag voordat de auto is opgeladen. Bij een snellader is de auto binnen een half uur al voor 80 procent opgeladen. Snelladers zijn wel duurder dan gewone laders.
Daarnaast vragen ze een grotere aansluitcapaciteit.

De keuze van het type laadpaal hangt dus samen met uw energie-aansluiting, het aantal laadplaatsen én de eventuele behoefte om heel snel te kunnen opladen.

Laadpaal toegankelijk stellen voor publiek

Wanneer u uw parkeerplaatsen toegankelijk wil stellen voor publiek, moeten de laadpalen laadpasjes kunnen accepteren. Dit type laadpalen zijn professionele laders en zijn vaak wat robuuster dan een laadsysteem die u op een eigen terrein of bij uw woning heeft.

Lees alles over laadpalen

Lees meer over:

Gerelateerd

Duurzame energie toepassen? Let op de bestaande verdeler!

Het gebruik van zonne-energie, ledverlichting, warmtepompen en laadpalen neemt in rap tempo toe. Door deze razendsnelle groei wordt er niet altijd voldoende aandacht geschonken aan veiligheid. En dat brengt veel risico’s met zich mee, zo weet PM Elektro uit Middelburg.

Op korte termijn 50.000 extra laadpunten nodig

Op korte termijn 50.000 extra laadpunten nodig

In een interview met BNR vertelt Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-Team, dat hij een tekort vreest aan laadpunten als meer particulieren een elektrische auto gaan aanschaffen.

Eaton xChargeIn: de nieuwe oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's

Eaton xChargeIn

Het xChargeIn-systeem van Eaton kan naar behoefte worden geconfigureerd en (op)geschaald en voldoet zo aan alle eisen voor privé- en commercieel gebruik.

Technische Unie breidt emobility assortiment uit met EV-BOX

Technische Unie breidt emobility assortiment uit met EV-BOX

EV-BOX is marktleider op het gebied van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en gerelateerde cloud based services. De laadstations van EV-BOX zijn universeel en kunnen gebruikt worden voor elk elektrisch voertuig. Technische Unie biedt twee verschillende varianten van EV-BOX laadstations en laadaccessoires: de home line en business line.